Dlaczego małe dzieci lepiej przyswajają języki?

Znajomość języków obcych poszerza horyzonty. Dzięki nim można otworzyć się na inne kultury, rozmawiać z ludźmi w ich ojczystym języku, a także nawiązywać nowe znajomości. Ta umiejętność nierzadko również wpływa na rozwój zawodowy. Dlatego warto zacząć przygodę z nauką obcych języków niezależnie od swojego wieku. Jednak trzeba przyznać, że talent do „łapania” słówek po angielsku, niemiecku czy hiszpańsku mają dzieci. Dlaczego tak się dzieje?

 

Dlaczego dzieci chętnie się uczą?

Przede wszystkim nauka języków obcych nie jest dla dzieci nauką. Co przez to rozumieć? Najmłodsi, słysząc inaczej brzmiące słowa, zapamiętują je automatycznie, nie wiedząc, że właśnie przyswoili jakieś informacje. Zdobywanie wiedzy w późniejszym etapie rozwoju, niestety przywodzi na myśl nudę, mozolną pracę i rezygnowanie z przyjemności. W przypadku maluchów ten problem znika, ponieważ nie są one obarczone presją związaną z ocenianiem czy nauczeniem się czegoś w konkretnym terminie. Język obcy brzmi dla nich interesująco, więc często powtarzają całe zdania. Często też powiedzenie czegoś inaczej w obecności bliskich pozwala skupić na sobie uwagę, co też zachęca do zdobywania wiedzy. To wszystko sprawia, że nauka np. rosyjskiego jest dla malców przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem. 

 

Nauka = zabawa

Dzieci są odkrywcami. Chcą wiedzieć jak najwięcej, więc są pozytywnie nastawione do poznawania nowych rzeczy. Dotyczy to również języków obcych. Nauka jest dla najmłodszych formą rozrywki. Maluchy bawią się brzmieniem obcych słów, nie wstydzą się ich wymawiać, oraz chętnie po nie sięgają. Co więcej, maluchy nie czują różnicy między językiem obcym a drugim językiem. Znaczenie wyrażeń oraz zdań po rosyjsku, czy po francusku jest dla młodego człowieka ciekawostką, która zostaje zapisana w jego pamięci. Młodzi ludzie są ciekawi świata, a co za tym idzie, chłoną z niego jak najwięcej. W związku z tym warto to wykorzystać i rozmawiać przy dzieciach (i z dziećmi) w innym języku. Może warto też pomyśleć o kursie dedykowanym najmłodszym.